Awali

Teori om nya saker.
För ett tag sedan läste M och jag om en teori som gick ut på att man "blir lyckligare" om man gör/testar något nytt varje dag. Vad som helst, det behöver inte vara något avancerat, så vi bestämde oss helt enkelt för att testa. Inte nödvändigtvis för att vi behöver bli lyckligare utan mest för att det faktiskt är roligt att testa nya saker. 
 
Förra måndagen började vi med att gå på en konstutställning på japanska kulturinstitutet. Den var inte riktigt som vi hade tänkt oss, men det fanns ett pingisbord så det slutade med att vi spelade där i kanske 30 minuter. Det var en härlig dag så vi fortsatte med en promenad genom stadsparken som ligger precis bredvid. Vi köpte något att dricka och hittade en ny rolig butik på vägen tillbaka. 
 
tisdagen var det återigen stålande väder och otroligt varmt och det som var planerat för dagen var att köpa en varsin ny tidning som vi aldrig hade läst förut. Vi gav oss av in till stan och gick till den stora bok- och tidsskriftaffären på Hauptbahnhof, jag blev en historietidning rikare och M köpte en näringslivstidning. Därefter blev jag bjuden på glass och vi satte oss på en bänk utmed Rhein och läste. Det var mysigt, men efter ett tag blev det så himla varmt, så vi strosade genom gamla stans smala gränder till Friesenplatz där vi dessutom gick förbi en trevlig liten restaurant som vi inte hade sett förut. Vi bestämde oss för att luncha där innan vi åkte tillbaka hemåt. 
 
Onsdag blev sushidag! Vi testade att göra egen sushi hemma för första gången och det blev ärligt talat riktigt gott och det var väldigt kul att göra? Smakde precis som beställd sushi, även om det inte såg så ut haha. 
 
Planen för torsdag var att gå på bio på kvällen och se Yesterday, men vi hann även med att åka till en helt ny badplats på eftermiddagen som jag blev tipsad om av en vän. Det var trevligt! Filmen på kvällen var bra, men en klassisk feel good movie där allt är löser sig och blir trevligt. 
 
Helgen började med SUPERBRA frukost på ett nytt zero waste cafe på fredagsförmiddagen. Fantastiskt initiativ och så himla viktigt, ingenting slängs och allt återanvänds. Dessutom jättegott!
 
lördagen var jag med två av M's vänner på en street basket-festival. Det var ju visserligen nytt för mig, men M behövde jobba så han kunde inte följa med. Det var jätteroligt! Var där hela eftermiddagen och åkte sedan direkt till jobbet. Vi jobbde båda kvällspass och därefter träffades vi kort hemma, fixa till oss lite, köpte en pizza som vi tog med oss och åt på metron på väg in till stan. Det var mysigt. Vi skulle testa en cocktailbar där vi inte hade varit innan. Vi kom dit och möttes av en trevlig, men överfull och varm bar. Drinkarna var amazing. Vi blev kompisar med våra otroligt trevliga bordsgrannar, skålade lite och när vi var klara strosade vi hem i regnet. Det var skönt efter veckans värmebölja. 
 
Veckan led mot sitt slut och på söndagen gick vi på en matmarknad. Det var mysigt att strosa runt där och vi åt lunch i ett matstånd och köpte med oss en ost hem. Det började regna men jag tyckte återigen att det var skönt efter kaosvärmen. 
 
Sammanfattningsvis skulle jag nog ändå vilja påstå att det kan ligga något i att man "blir lyckligare" genom att testa nya saker. Lycka är givetvis relativt och individuellt, men jag tror det kan ligga mycket i att ta sig ur sina vanliga rutiner och jag tycker att det har lett till mer spontanitet och mindre vardagsstress. Att vi skulle till en konstutställning ledde till spontant pingisspel och en parkpromenad. Att köpa tidning ledde till en lässtund utmed floden i solen, bara sådär liksom. Det känns som att det är såna saker som kommer bort i vardagsrutinerna. Jag tyckte det var riktigt roligt så det kan jag verkligen rekommendera, hitta nya grejer och kör på! 
 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Sandra Bäckman

Oh så kul ni verkar ha haft det. Hmmm, nu är jag kanske knasigt, men allt återvinns, hur gör man med maten då? Får djur äta upp det?
(ser framför mig hur allt passeras och görs till soppa för att säljas om igen ;) )

Svar: Haha, nej det handlar om återvinning i sin helhet. Inte bara när det gäller maten :) De använde till exempel alla förpackningar från maten till att skapa nya saker (ljushållare, krukor för att nämna några), de sydde servetter av tyger som inte användes, det fanns inget skräp överhuvudtaget där. Vad det gäller maten så varierade de menyn varje dag efter det som fanns hemma eller sånt som hade blivit över från dagen innan :)
Awali

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress